LANSERING AV VARUMÄRKET SKÅNSKA GÅRDAR

24.01.2018

Under föregående år inledde Ica, KLS Ugglarps och LRF ett samarbete där de med gemensamma krafter arbetar för att framhäva regionala producenter i Småland, på Öland och i Blekinge. Det regionala konceptet heter Smålandskött och sortimentet består endast av kött som kommer från gårdar i dessa områden. Satsningen har varit mycket lyckad och tack vare framgången har aktörerna nu valt att utöka den regionala satsningen ytterligare genom att lansera varumärket “Skånska gårdar”.

Bild: Mari Magnusson - engagerad smågrisproducent och leverantör till Skånska Gårdar

- Det finns ett flertal anledningar till att den regionala trenden fortsätter att breda ut sig, säger Gisela Pinto som är koordinator för lokala leverantörer på Ica. När vi på Ica har gjort konsument-undersökningar har vi under en längre tid sett att den regionala trenden blir allt starkare.

Vid valet av produkter är fortfarande den svenska ursprungsmärkningen mycket viktig, men nu börjar konsumenterna efterfråga något mer och då är regionala producenter nästa steg, säger Gisela.

Enligt Jenny-Ann Sundelöf, marknadschef på KLS Ugglarps, finns det ett par tydliga regioner i Sverige som konsumenterna lätt kan relatera till. En av dessa regioner är Skåne och därför kändes valet att skapa det nya varumärket "Skånska gårdar" solklart.

"De mjuka värdena blir allt viktigare"

- När konsumenterna köper svenskt och regionalt kött uppskattar de inte bara den höga kvalitén och den goda smaken, utan det känns också bra då de vet att det gynnar vårt svenska landskap. Vi ser därmed tydligt att de mjuka värdena blir allt viktigare för konsumenterna vid val av kött, konstaterar Gisela.

- När vi skapade varumärket ville vi att utseendet och designen skulle ha en tydlig koppling till det skånska landskapet och de skånska gårdarna, berättar Jenny-Ann. Som ni ser på etiketten till höger kommer den grafiska varumärkesprofilen innehålla Skånes röda och gula färger och dess landskapssymbol Gripen.

- Precis som vi har gjort i Småland kommer vi att koppla ett par skånska lantbrukare till konceptet, vilka kommer att bli varumärkesambassadörer och synas i vår tryckta och digitala kommunikation kring varumärket, tillägger Jenny-Ann.

Vidare berättar hon att konceptet "Skånska gårdar" enbart kommer att bestå av köttråvara från djur som är uppfödda på gårdar i Skåne. En viktig del i satsningen är alltså att främja det regionala lantbruket och lyfta fram skånska lantbrukare och matmakare.

- I slutet av januari kommer vi att lansera vakuum-förpackat kött och färser, därefter utvidgas sortimentet med skivat kött, grill och så småningom chark och julskinkor, avslutar Jenny-Ann.